21. marts 2022

Observatoriet åbner et nyt vindue til naturen

Forside » Observatoriet åbner et nyt vindue til naturen

Et nyt projekt på Observatoriet i Brorfelde ved Holbæk skal inspirere flere til at komme ud i naturen og få øje på det liv og den verden, som er derude. Med støtte fra Nordea-fonden kan Observatoriets gæster se frem til et nyt bio-hus, oplevelsesstier, naturmøbler og formidling fra både personale og frivillige naturelskere.

Hent pressemeddelelsen som pdf

Forårsjævndøgnet er netop passeret, og de lyse timer bliver flere. Solen og lyset er en betingelse for liv, for naturen og for os mennesker. Det er tid til grønne spirer, et forandret landskab, redebyggeri og dyreunger. Alt sammen lige udenfor hoveddøren – hvis man altså ser det. Observatoriet har modtaget 4,3 millioner kr. i støtte fra Nordea-fonden til et nyt projekt, der skal få flere til at se og gå på opdagelse i naturens forunderlige verden. Projektet starter i april 2022.

Med projekt ’Få øje på at se livet omkring dig’ håber vi på, at endnu flere får lyst til at tage ud i det fri og opleve naturen på nær hånd. Det kommende bio-hus, oplevelsesstierne og naturformidling byder på fantastiske muligheder, som forhåbentlig vækker gæsternes nysgerrighed og giver dem mod på endnu flere aktiviteter under åben himmel,

siger Christine Paludan-Müller, Nordea-fondens uddelingschef.

Natur til alle

Projektets overordnede formål er at få flere ud i det fri og at skabe begejstring for alle de eventyr, der gemmer sig i baghaven, langs fortovet og i skolegården. Tanken er, at et besøg på Observatoriet kan hjælpe begejstringen på vej, hvis man ikke er vant til at observere i naturen eller, hvis man bare har lyst til noget mere viden, der kan åbne ens øjne for noget nyt.

I Holbæk Kommune er vi meget optaget af at forstærke den rekreative infrastruktur og skabe større bevidsthed om natur og biodiversitet. Derfor er vi meget begejstret for støtten fra Nordea-fonden, der muliggør, at Observatoriet nu kan sætte fokus på vores alles nære natur. Og når først vi er i naturen, er det min oplevelse, at vi aldrig går tomhændede hjem,

siger Formand for Kultur og fritidsudvalget i Holbæk Kommune, Ole Hansen.

Et bio-hus og oplevelsesstier

I det nye 3- årige projekt ”Få øje på at se livet omkring dig” vil Observatoriet etablere et ”Bio-hus,” hvor gæster skal lære at observere og undersøge det, de får øje på i naturen. Huset bliver indrettet i en af de tidligere funktionærboliger, som forinden skal restaureres og nyt indhold skal skabes. Derudover vil man udbygge scienceparken med oplevelsesstier og naturens møbler, der inviterer til at få øje på noget nyt under åben himmel.

På Observatoriet tager vi vores ’observatorie ’-titel bogstaveligt: Vi observerer ganske enkelt alt mellem himmel og jord – og inviterer vores gæster til at kigge med. Vi tror på, at man ved at opdage og observere naturens fænomener kan skabe en større forståelse og nysgerrighed i forhold til, hvordan verden hænger sammen. Med støtten til det nye projekt kan vi virkelig styrke den indsats,

siger leder af Observatoriet, Julie K.L. Bouchet.

Endelig vil man etablere et frivilligkorps af naturinteresserede i alle aldre og udvikle og afholde både ture, kurser og aktiviteter med naturen som tema.

Vil du med i frivilligkorpset?

Observatoriet vil gerne i kontakt med folk, der kunne have lyst til at engagere sig som frivillig på Observatoriet. Skriv til Observatoriets leder Julie Bouchet.

Julie K. L. Bouchet, leder af Observatoriet // 72 36 23 45 // jubou@holb.dk

Ole Hansen, Formand for Kultur og fritidsudvalget i Holbæk Kommune // 72 36 91 00 // oleha@holb.dk

Signe Balling, Kommunikationskonsulent, Nordea-fonden //40 70 37 79 // sb@nordeafonden.dk

Sarah Sohl, Kommunikationsansvarlig, Observatoriet // 72 36 28 98 // sasra@holb.dk

Foto

Fotos til fri afbenyttelse i forbindelse med omtale kan downloades herunder. Fotografens navn er nævnt i filnavnet og bedes krediteret.

Læs mere om historien bag Observatoriet

Del nyheden

Sidste Nyt

Her finder du vores seneste nyheder, arrangementer og nyt om, hvad du kan opleve på stjernehimlen

Danmarks største linseteleskop

Under denne kuppel står Københavns Astronomiske Forenings kikkert: Jens Olsens berømte 12” linse-kikkert fra 1922. Kikkerten er i brug til særevents, også til solobservation, da den kan få et særligt solfilter på.

Istiden

Rejs tilbage til dengang, Mammutterne vandrede omkring. I Istiden kan I spise frokost på bænke under halvtag, klatre på en Mammut og se vores helt nye stjernekiggershelters.

Kontoret

Her sidder Observatoriets medarbejdere.

Huset var tidligere tjenestebolig for observatoriets ansatte.

Læg mærke til de cirkulære hække omkring husene. De dobbelte hække er anlagt for at beskytte mørket mod vinduernes lys – og husene mod den stærke vind.

Værkstedet

Velkommen til Observatoriet. Her køber du billet, raket-is og nyder din kaffe i Kikkerttårnet. Til efterårsferien åbner helt nye aktiviteter, der kickstarter jeres rejse ud i naturvidenskabens forunderlige verden

Det var i Værkstedet, der i årene 1955-96 blev bygget teleskoper og måleinstrumenter til hele verden.

Mødestedet

Mødestedet er ramme for foredrag, spisesal, overnatningsmuligheder og udstillingen, ”Forskerbyens Folk.” Det er også her du sætter dig i biografen og ser en kort film om Observatoriet.

Indtil 1996 var huset Observatoriets sociale omdrejningspunkt. Her var spisesal, kontorer, bibliotek og professorbolig for Bengt Strömgren.

Jorden

Lyt til stenenes fortællinger, gå på opdagelse i Jordens indre og tag med på en rejse tilbage til istiden, hvor landskabet blev formet.

Leg med den interaktive sandkasse og dyst i en omgang stenroulette.

Livet

Her er vi i fuld gang med at lave et værksted, hvor vi kan undersøge de dyr og planter, som vi kan finde lige uden for døren.

Vennerne

Her holder de to amatørastronomiske foreninger til; Brorfelde Astronomiske Vennekreds og Københavns Astronomiske Forening.

Dem kan du blandt andet møde til mange af Observatoriets arrangementer.

Læs mere på brorfelde.eu eller kaf-astronomi.dk.

Observatorbolig

Huset bruges til skiftende aktiviteter. Du kan fx fejre en videnskabelig fødselsdag eller holde et møde med udsyn.

Her boede Kjeld Gyldenkerne med sin familie. Gyldenkerne var ledende observator og astrofysiker, da observatoriet hørte under Københavns Universitet.

Solteleskopet

Denne kuppel bruger Brorfeldes Astronomiske Vennekreds til deres foreningsaktiviteter.

Meridiankredsen

Oplev udstillingen, Rundt om Månen. Se månelandingen fra 1969 og lære om rummissioner siden da og se de smukke billeder.

Denne bygning opførtes som den første på Brorfeldebakken i 1953.

Himmellabyrinten

Der er ingen vægge, så I kan ikke fare vild, og alligevel kan man blive ret rundtosset af at gå Himmellabyrinten, som man mener har været brugt som sol-ur.

Discovery Dome

Oplev ”Jagten på asteroider”. Rør resterne fra et stjerneskud, se Danmarks største teleskop og lær om astronomens arbejde.

Book møde/konference

Tættere på stjernerne

Velkommen til opdagelsescenteret, Brorfelde Observatorium. Vi glæder os til at give jer en helt særlig stjernestund i inspirerende omgivelser. Hvis du er klar til “lift-off”, udfylder du formularen her. Bookingen er gennemført, når du modtager en godkendelse fra os. Der kan godt gå et par dage.

Forplejning

I aftaler selv forplejning med en leverandør eller medbringer egne madvarer. I er meget velkomne til at benytte vores fuldt funktionelle produktionskøkken. Angiv, om I ønsker at gøre brug af dette.

Overnatning

Drys ekstra stjernestøv udover jeres arrangement og bliv natten over. Er kun muligt for virksomheder og foreninger og kræver samtidig bestilling af et formidlingsforløb.
Forløb/rundvisninger ved booking af overnatning Oplev vores fredet nattemørke, lær at se på stjerner eller få en rundvisning i de tidstypiske rammer fra dengang observatoriet var verdenskendt - og indretningen ren retro. Alle forløb koster 1500 kr. og varer ca. to timer. Læs mere om forløbene her: http://brorfelde.dk/dit-besoeg/rundvisninger-stjernekig/

Lidt om jer

Det er vigtigt, at vi ved, hvem der står for jeres arrangement.