Vi undersøger livet i Observatoriets mose og bliver sammen klogere på, hvad der gemmer sig der.
Kan der virkelig være noget levende i en mose? Hvad skal der til for at overleve på bunden? Sammen gætter vi på, hvad der kan findes i vores mose, og hvordan det eventuelt ser ud. Eleverne skal derefter i grupper undersøge forskellige habitater i mosen. Bunden, overfladen, kysten og vegetationen. Efterfølgende inddeles dyrene i grupper baseret på elevernes observationer, og vi diskuterer, hvilke tilpasninger, dyrene har til de forskellige levesteder.
Nøgleord: biodiversitet, fødekæder, morfologi og systematik.
OBS: Dette forløb udføres fra og med april til og med september.
Før besøget
Der er ingen specifikke krav om forberedelse, men I kan med fordel arbejde med emnet eller lignende emner på forhånd.
Forslag til forberedelse/perspektivering:
- Søens liv og økologi (Skoven i Skolen)
- System i kaos (Alinea)
- Vandløb (Alinea) mulighed for at sammenligne livet i Observatoriets moser med livet i vandløb
- Økosystemer (Alinea)