Hvilke organismer lever i mosen, og hvilke tilpasninger skal der til for at overleve i sådan et miljø? Baseret på elevernes baggrundsviden, opstiller vi hypoteser om hvilke organismer, vi finder i mosen. Vi diskuterer abiotiske forhold, og hvilke tilpasninger man skal besidde for at overleve i mosen. Vi snakker systematik, morfologi og fylogeni.
Eleverne skal udføre en bioblitz i mosen og indsamle organismer. Dyrene inddeles derefter i overordnede grupper baseret på morfologiske træk og slægtskab. Evolutionsbiologien inden for de fundne dyregrupper diskuteres med fokus på homologi, analogi og konvergent udvikling og fokusord som fænotype og genotype.
Eleverne lærer at bruge mikroskop og stereolup.
OBS: Dette forløb udbydes fra og med april til og med september.
Forløbet varer to timer, men I er velkomne til at komme før eller blive længere og bruge Observatoriets udendørs faciliteter (inkl. madpakkehus og toiletter).
Forberedelse
Det forventes, at eleverne kan skelne mellem overordnede dyregrupper. Hvis I har mulighed for det, er det oplagt, at I på forhånd arbejder med fylogeni, taksonomi og evolution, men det er ikke et krav.
Brug eventuelt denne artikel om fylogeni til inspiration.
Efter forløbet:
Gå eventuelt på opdagelse i vores natur og overfør den viden, vi lige har erhvervet, til landjorden og de invertebrater der findes her.
I kan lave en mini-bioblitz med hjælp fra apps som iNaturalist – enten på Observatoriets område eller hjemme ved skolen.