Flat Preloader Icon

Raketteknologi

Design og databehandling

I raketværkstedet undersøger eleverne, hvordan raketdesign, affyringsvinkel og tryk påvirker flyvelængden. De arbejder undersøgende med egne raketter og behandler data fra affyringerne ved at modellere kurver og finde sammenhænge mellem de forskellige faktorer.

Den bedst mulige raket

Eleverne bruger den naturvidenskabelige metode til at optimere deres raketter og får erfaring med at indsamle og analysere data. Undervejs optager de affyringerne på video, som efterfølgende kan bruges til videre arbejde i skolen.

Forløbet har særligt fokus på undersøgelses- og modelleringskompetencen og kombinerer Fysik/Kemi og Matematik på en praktisk og engagerende måde.

Praktisk info

Forløbet varer to timer – I kan komme før eller blive efter og bruge vores udendørsfaciliteter.

Madpakker er velkomne og kan nydes i vores overdækkede madpakkeområder.

Husk tøj og sko til at holde varmen ude.

Priser

Op til 30 elever: 2.000 kr.

Tillæg uden for kl. 8–16: +1.000 kr.

Ønsker I at benytte Kulturbussen, koster dette 150 kr. i tillæg. Kulturbussen skal bookes direkte hos dem kulturbus.dk

Faglighed

Tilpasset 7.-10. klasse

Færdigheds- og vidensmål

Fysik/kemi

  • Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag

  • Eleven har viden om indsamling og validering af data

  • Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde

  • Eleven kan anvende modeller til forklaring af fænomener og problemstillinger i naturfag

  • Eleven kan med modeller forklare energiomsætninger

  • Eleven har viden om centrale teknologiske gennembrud

  • Eleven kan beskrive sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsudvikling

Matematik

  • Eleven kan gennemføre modelleringsprocesser, herunder med inddragelse af digital simulering

  • Eleven kan skelne mellem enkelttilfælde og generaliseringer

  • Eleven har viden om forskel på generaliserede matematiske resultater og resultater, der gælder i enkelttilfælde

  • Eleven kan anvende lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer

  • Eleven kan anvende ikke-lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer

Konkrete læringsmål

  • Eleven kan gennemføre modelleringsprocesser, herunder med inddragelse af digital simulering

  • Eleven kan skelne mellem enkelttilfælde og generaliseringer

  • Eleven har viden om forskel på generaliserede matematiske resultater og resultater, der gælder i enkelttilfælde

  • Eleven kan anvende lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer

  • Eleven kan anvende ikke-lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer

Send en forespørgsel