Flat Preloader Icon

Spis eller bliv spist

Helt nede i dybet

I dette forløb udforsker eleverne livet under vandoverfladen og undersøger, hvad der skal til for at overleve i en mose. De fanger smådyr og inddeler dem i grupper ud fra deres egne observationer.

Mosens dyr

Eleverne arbejder undersøgende med dyrenes tilpasninger og lærer, hvordan forskellige kendetegn – som gæller, ben, vinger, eksoskelet, lunger og camouflage – hjælper dem til at klare sig i deres levested.

Forløbet styrker elevernes undersøgelseskompetence og giver et sanseligt indblik i naturens mangfoldighed.

Praktisk info

Dette forløb udbydes fra og med april til og med september.

Forløbet varer to timer – I kan komme før eller blive efter og bruge vores udendørsfaciliteter.

Madpakker er velkomne og kan nydes i vores overdækkede madpakkeområder.

Husk tøj og sko til at holde varmen ude.

Priser

Op til 30 elever: 2.000 kr.

Tillæg uden for kl. 8–16: +1.000 kr.

Ønsker I at benytte Kulturbussen, koster dette 150 kr. i tillæg. Kulturbussen skal bookes direkte hos dem kulturbus.dk

Faglighed

Tilpasset 4.-6. klasse

Færdigheds- og vidensmål

4.klasse
Natur/teknologi

  • Eleven kan sortere og klassificere
  • Eleven har viden om naturfaglige kriterier for sortering
  • Eleven kan indsamle og bestemme dyr og planter
  • Eleven har viden om enkel klassifikation af dyr og planter
  • Eleven har viden om dyrs indre og ydre opbygning
  • Eleven har viden om sammenlignende anatomi
  • Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser
  • Eleven har viden om fagord og begreber
  • Eleven har viden om naturområder
  • Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden

6. klasse
Natur/teknologi

  • Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr
  • Eleven har viden om karakteristiske naturområder
  • Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet
  • Eleven har viden om naturfaglige og teknologiske fagord og begreber
  • Eleven kan argumentere om enkle forhold inden for natur og teknologi
  • Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser

Konkrete læringsmål

  • Eleven har prøvet at gennemføre en bioblitz og kender konceptet
  • Eleven kan indsamle og undersøge små dyr i vand
  • Eleven kender til små dyr i den lokale natur
  • Eleven kender til eksempler på små dyr i vand

Send en forespørgsel