Bioblitz på bakken
Med net og lup
I dette forløb udforsker eleverne livet på overdrevet og går på jagt efter de mange dyr, der lever i den fredede natur. De indsamler forskellige arter og inddeler dem i grupper ud fra deres egne observationer.
Liv på overdrevet
Eleverne undersøger, hvordan dyrene er tilpasset deres levested, og lærer om forskelle som vinger, ben, eksoskelet, gæller, lunger og camouflage. Forløbet styrker elevernes undersøgelseskompetence og giver en sanselig forståelse af økologi og tilpasning i naturen.

Praktisk info
Dette forløb udbydes fra og med april til og med september.
Forløbet varer to timer – I kan komme før eller blive efter og bruge vores udendørsfaciliteter.
Madpakker er velkomne og kan nydes i vores overdækkede madpakkeområder.
Husk tøj og sko til at holde varmen ude.
Priser
Op til 30 elever: 2.000 kr.
Tillæg uden for kl. 8–16: +1.000 kr.
Ønsker I at benytte Kulturbussen, koster dette 150 kr. i tillæg. Kulturbussen skal bookes direkte hos dem → kulturbus.dk
Faglighed
Tilpasset 4.-6. klasse
Færdigheds- og vidensmål
4.klasse
Natur/teknologi
- Eleven kan sortere og klassificere
- Eleven har viden om naturfaglige kriterier for sortering
- Eleven kan indsamle og bestemme dyr og planter
- Eleven har viden om enkel klassifikation af dyr og planter
- Eleven har viden om fagord og begreber
- Eleven har viden om naturområder
- Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden
- Eleven har viden om dyrs indre og ydre opbygning
- Eleven har viden om sammenlignende anatomi
- Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser
6. klasse
Natur/teknologi
- Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr
- Eleven har viden om karakteristiske naturområder
- Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet
- Eleven har viden om naturfaglige og teknologiske fagord og begreber
- Eleven kan argumentere om enkle forhold inden for natur og teknologi
- Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser
Konkrete læringsmål
- Eleven har prøvet at gennemføre en bioblitz og kender konceptet
- Eleven kan indsamle og undersøge små dyr
- Eleven kender til små dyr i den lokale natur
- Eleven kender til forskelle mellem grupper af små dyr