Raketteknologi
Forsøg og analyse
I raketværkstedet designer og bygger eleverne deres egne raketter og justerer dem løbende for at opnå det mest optimale design. De undersøger, hvordan affyringsvinkel og andre faktorer påvirker flyvelængden, både gennem teoretiske forudsigelser og praktiske forsøg.
Hands on læring
Eleverne forudsiger raketternes flyvelængde ved at omregne lufttryk til starthastighed og videooptager deres affyringer. Optagelserne kan efterbehandles på Observatoriet eller bruges til videre arbejde på skolen.

Praktisk info
Forløbet varer to timer – I kan komme før eller blive efter og bruge vores udendørsfaciliteter.
Madpakker er velkomne og kan nydes i vores overdækkede madpakkeområder.
Husk tøj og sko til at holde varmen ude.
Priser
Op til 30 elever: 2.000 kr.
Tillæg uden for kl. 8–16: +1.000 kr.
Ønsker I at benytte Kulturbussen, koster dette 150 kr. i tillæg. Kulturbussen skal bookes direkte hos dem → kulturbus.dk
Faglighed
Tilpasset gymnasiale uddannelser (A, B, C-niveau)
Færdigheds- og vidensmål
Fysik C
-
Eleverne skal kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
-
Eleverne skal kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
Naturvidenskabeligt grundforløb
-
Eleverne skal kunne formulere og teste enkle hypoteser
-
Eleverne skal kunne gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
-
Eleverne skal kunne opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
-
Eleverne skal kunne anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
-
Eleverne skal kunne demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab
Konkrete læringsmål
- Eleven ved, hvordan en raket er bygget op
- Eleven kan bygge en luftraket, teste den og modificere den ud fra erfaringer
- Eleven kan bestemme starthastigheden for en luftraket og beregne den maksimale flyvelængde