Evolution i mosen
Under mikroskop
I dette forløb undersøger eleverne, hvilke organismer der lever i mosen, og hvilke tilpasninger der kræves for at overleve i dette miljø. Ud fra deres baggrundsviden opstiller de hypoteser om, hvilke dyr de forventer at finde, og diskuterer abiotiske forhold samt dyrenes tilpasninger. Samtidig introduceres systematik, morfologi og fylogeni.
næsen i mosen
Eleverne gennemfører en bioblitz i mosen, indsamler organismer og inddeler dem i grupper baseret på morfologiske træk og slægtskab. Forløbet rummer desuden diskussion af evolution inden for de fundne dyregrupper med fokus på homologi, analogi, konvergent udvikling samt fænotype og genotype.
Eleverne lærer at bruge mikroskop og stereolup og får praktisk erfaring med observation, klassificering og evolutionære sammenhænge.

Praktisk info
Dette forløb udbydes fra og med april til og med september.
Forløbet varer to timer – I kan komme før eller blive efter og bruge vores udendørsfaciliteter.
Madpakker er velkomne og kan nydes i vores overdækkede madpakkeområder.
Husk tøj og sko til at holde varmen ude.
Priser
Op til 30 elever: 2.000 kr.
Tillæg uden for kl. 8–16: +1.000 kr.
Ønsker I at benytte Kulturbussen, koster dette 150 kr. i tillæg. Kulturbussen skal bookes direkte hos dem → kulturbus.dk
Faglighed
Tilpasset gymnasiale uddannelser (A, B, C-niveau)
Færdigheds- og vidensmål
Biologi
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof
- Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.