Hvad skal der til for at overleve i en mose?
Kom med på opdagelse i mosen, hvor vi skal på jagt efter alle de vidunderligt fantastiske dyr, der lever under vandoverfladen. Når vi har fanget dyrene, skal vi inddele dem i forskellige grupper. Inddelingen baseres på elevernes egne observationer. Vi taler om de forskellige tilpasninger, dyrene har for at overleve (fx vinger, ben, eksoskelet, gæller, lunger, camouflage, osv.).
Forløbet varer to timer, men I er velkomne til at komme før eller blive længere og bruge Observatoriets udendørs faciliteter (inkl. madpakkehus og toiletter).
OBS: Dette forløb udbydes fra og med april til og med september.
Forberedelse
Der er ingen specifikke krav om forberedelse, men I kan med fordel arbejde med emner, der handler om fødekæder og fødenet. Det er en fordel, hvis eleverne har gjort sig tanker om forskellige dyregrupper og hvordan, de ser ud. Fx: hvor mange ben har en edderkop? Eller en bille?
Forslag til forberedelse/perspektivering:
- Under overfladen (Alinea, 3.-4. klasse)
- Undersøg livet i sø og å (Skoven i Skolen)
- Overlevelse (Alinea, 3.-4. klasse)
- Bliv klogere på verden – om at undersøge (Alinea, 3.-4. klasse)
- KribleKrable-forløbet Vandhulsdetektiver (lavet til indskoling, men kan bruges til inspiration). Her finder du lærerhæfte, elevhæfte, smådyrsark og plakat.