Hands on-undervisning om geologiske processer og glaciale landskabsformer, der udgør store dele af det danske landskab.
Tag med på detektivarbejde i Brorfeldes vilde landskab, og bliv klogere på, hvorfor landet ser ud, som det gør, og hvor bakkerne kommer fra.
Vi undersøger, udforsker, modellerer med sand, vand og is – og får landskabsdannelsen ind i hænderne. Forløbet lægger op til, at eleverne i grupper filmer deres egne landskabsmodeller og derefter kan dele dem med klassen via jeres foretrukne platform. Lad derfor gerne eleverne tage deres telefoner med.
Som en del af forløbet arbejder eleverne i grupper. Hvis du som lærer ønsker at inddele grupperne, så giv vores underviser besked på dagen.
Forberedelse
Forbered eleverne på, at de skal ud og gå i marker, hvor der kan være vådt græs og kokasser. De skal derfor huske gode sko, og tøj så de kan holde varmen ude i et par timer.
Der kræves derudover ikke nogen specifik forberedelse, men vi anbefaler, at eleverne har stiftet overordnet bekendtskab med istider, gletsjere og isskjolde.
Videoen her kan fx vises i klassen (lyd er ikke nødvendigt) og/eller I kan gennemgå en af lektionerne her:
- Istiden (GEUS/Juniorgeologerne)
- Sand- og grusressourcer i Danmark (GEUS/Juniorgeologerne)
Forbered evt. spørgsmål i klassen, som I vil stille til vores underviser. Lektionerne kan også bruges til videre arbejde efter jeres besøg på Observatoriet. Materialerne er lavet af forskere ifm. projektet Juniorgeologerne, der ledes af GEUS.
Hvis I har mulighed for det, er det oplagt at gennemgå begreber som ‘sedimenter’, ‘aflejring’ og ‘erosion’ og snakke om, hvordan sedimenter kan transporteres af vand/vind/is. Eleverne kan fx lytte til vores lydfortælling Rejsen hertil, der ligger som et afsnit af podcasten Jordens fortællinger.